Pan Dariusz Polanowski – Zagadka wyjaśniona!

Starzy mieszkańcy twierdzili, że w jednym z obecnie stawów /dawnie prawdopodobnie były to bagna/ , przed 1939r. rozbił się i utonął polski samolot.
Stoi teraz w tym miejscu krzyż. Przynajmniej kiedyś stał.”

Wyjaśnienie:
Krasnobród: Czwartek, dnia 28 sierpnia 1930 r.

RAJD SAMOLOTÓW MAŁEJ ENTENTY i POLSKI

Śmierć obserwatora ppor. Arezewicza podczas przymusowego lądowania pod Krasnobrodem

Dziś o godz. 3-ej rano samolot polski „Lublin 8″, własność Aeroklubu, lecący w kierunku Lwowa, wskutek defektu motoru wpadł do stawu rybnego w odległości pół kilometra od majątku Podzamek gminy Krasnobród. Kapitan – pilot Leopold Pamuła z 4 p. lotniczego w Toruniu wyskoczył ze spadochronem z wysokości 300 metrów do wody. Wydobyto go zdrowego i bez żadnych uszkodzeń, natomiast podporucznik – obserwator Arezewicz nie zdążył wyskoczyć wskutek zaplątania się w pasach ochronnych i spadł wraz z samolotem do wody, ponosząc śmierć na miejscu.

Taka informacja ukazała się w gazecie „HASŁO ŁÓDZKIE” i gazecie „REPUBLIKA” dnia 28.08.1930 r.

Samoloty Lublin VIII  były budowane dla polskiego lotnictwa wojskowego oraz lotnictwa Marynarki Wojennej. W lotnictwie wojsk lądowych używano ich w zasadzie tylko do lotów ćwiczebnych. Dwa samoloty w wersji pływakowej, użytkowane były przez Morski Dywizjon Lotniczy w Pucku do roku 1938. W Eskadrze Dalekiego Wywiadu stosowano je do zadań rozpoznawczych i bombardowania. Następnie zostały przeniesione do eskadry szkolno-treningowej, gdzie przetrwały do 1939 roku. Samoloty zostały zniszczone 8 września 1939 roku, przez lotnictwo niemieckie,
w rejonie Chałup na Półwyspie Helskim.

Samoloty Lublin R.VIII wykorzystywano także w sporcie lotniczym. Prototyp R.VIII/2 wziął udział, w 1928 roku, w II Locie Małej Entanty i Polski, uzyskując dobrą opinię. W 1930 roku, w kolejnym Locie Małej Entanty i Polski, wzięły udział 3 samoloty R.VIII a. Samolot pilotowany przez H. Skrzypińskiego zajął w nim 7 miejsce, a drugi samolot pilotowany przez E. Wyrwickiego – 9.”

wiadomość udostępniona przez Pana Dariusza Polanowskiego

Bardzo dziękuję za tak interesującą informację.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *